Wonen, eten, werken ofwel leven in Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sanne Vleeming - WaarBenJij.nu Wonen, eten, werken ofwel leven in Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sanne Vleeming - WaarBenJij.nu

Wonen, eten, werken ofwel leven in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 December 2014 | Ghana, Kumasi

Heeee people!

Ik heb het hier zooooo naar me zin! Ik geniet volop! Ik heb nog geen enge ziektes! Ben in 1 maand tijd, pas 10x door een mug gestoken en heb nog geen malaria gehad! Haha en ebola is ook nog steeds ver te zoeken. Kortom, het gaat heel goed met me!

De tijd gaat zo snel, ook al vraag ik me soms wel af wat ik nou eigenlijk gedaan heb die hele maand.. Het leven van mensen hier is veel rustiger dan in Nederland. Een dag van mij in Nederland ziet er overvol uit; school, boodschappen, met iemand lunchen, vergadering hier, dansles daar en dan nog even de kroeg in om de dag af te sluiten. Het is van s’ochtends tot s’avonds vol gepland en in Nederland kan dat ook gewoon. Maar hier, hier bestaat je dag uit 1 afspraak en uit eten, heeeel veel eten.

Ik had niet gedacht dat ik zo snel aan dat ritme kon wennen. Ik vind het heerlijk om de hele dag druk bezig te zijn maar hier kan dat niet, niemand doet het ook, het is veel te warm. Je wordt er echt lui van het weer. Net als dat in Nederland iedereen snel loopt, hier loop je echt één meter per uur.

Zoals ik al zei; de dag bestaat uit heel veel eten. Kumasi wordt ook wel de stad van het eten genoemd omdat het hier zo’n belangrijke rol speelt. Als ik me middag eten net achter de kiezen heb wordt er al gevraag wat ik voor avond eten wil eten. Oma vond ons te dun toen we aankwamen in Ghana, dus die zei al "jullie moeten veel eten". Nou vorige week zei ze heel blij "ik zie dat jullie zijn aangekomen" haha. Tja dat komt er van als je twee keer per dag warm eet en de porties groot zijn..!

Verder, ik heb sinds ik hier ben al onwijs veel mensen ontmoet. Vooral de eerste weken kwamen er elke dag wel meerdere, verschillende mensen op bezoek. Het is een gewoonte om zomaar onverwachts even langs te gaan om iemand ‘te groeten’ en te vragen naar ‘your mission’. Om vervolgens vrij snel weer naar huis te gaan.
Mensen spreken elkaar hier niet aan met meneer of mevrouw maar met sister, uncle of aunty. In het begin best wel verwarrend want ik dacht dat alle mensen die Shareefa begroeten ook echt familieleden waren.. haha.

Bij alle bezoekjes die we krijgen zegt iedereen tegen me dat ik Twi moet leren. Dat is, naast Engels, de meest gesproken taal. Ik doe mijn pogingen maar “OBruni”(= white) is het enige wat is blijven hangen, waarschijnlijk omdat ik het 100x hoor op een dag en “Bra” (= Kom hier). Op zich handig als ik een knapperd zie rond lopen, dan kan ik die in ieder geval naar me toe roepen ;).

Ik vind Ghana heel leuk en vind de mensen heel vriendelijk en open. Ik blijf me elke dag verbazen over sommige dingen en alle verschillen met Nederland. Maar eerst even (voor de geïnteresseerde!) wat info over Ghana zelf want volgens mij heb ik daar nog niks over verteld!

Ghana heeft een populatie van 21.664 miljoen mensen. De meesten wonen aan de kust waar ook de hoofdstad ligt. Ik zelf zit meer in het binnenland in Kumasi,dit is de tweede grote stad van Ghana.
De meesten mensen zijn hier Christen of Moslim en dit gaat echt prima samen. In veel families is de ene helft Christen en de andere helft Moslim wat helemaal oké is.

Ghana is een van de lage-inkomenslanden en dus ook een developing country. Meer dan de helft van de mensen zijn boeren en rond de 30 procent leeft onder de armoede grens. Toch is Ghana eigenlijk best wel een rijk land. Het heeft heel veel grond stoffen; goud, aardolie en is de grootste exporteur van cacao. Er zijn dan ook heel wat rijke Ghanese maar het is gewoon heel oneerlijk verdeeld. Daarnaast heeft Ghana het grootste stuwmeer van heel de wereld namelijk de Volta. Deze wordt gebruik om energie op te wekken. Dit is natuurlijk een super goedkope manier maar er wordt niet heel handig gebruik van gemaakt mede omdat alles hier super corrupt is. Ghana verkoopt de energie aan buitenlandse investeerders of bedrijven. De overeenkomst is dat zijn ongeacht wat er gebeurt stroom moeten leveren. Dus als ze krap zitten met stroom wordt Ghana zelf (en vooral de regio waar ik zit) voor uren of soms zelfs de hele dag afgesloten van stroom. De buitenlandse investeerders krijgen namelijk voorrang. Ik vind het echt bizar dat je als overheid je eigen land zo in de steek kan laten. Winkels zitten soms de hele dag zonder stroom en zijn noodgedwongen hun werk voor die dag stil te leggen. Je kan wel bedenken wat dat met ‘je planning’ doet. Dus beter heb je geen planning hier of een ruime planning ;)

Voor de economie doet dat dus niet veel goeds. Daarnaast krijgen Ghanese in sommige branches per dag uit betaald. Niet per uur! Dus je kan zo hard werken op een dag als je wil maar je krijgt net zo veel als je buurman die 3 uur werkt. Vond ik ook wel opmerkelijk en lijkt me ook niet zo goed voor de economie.
Maar het kan nog erger, het kan ook dat je helemaal niet wordt uitbetaald. Dokters in ziekenhuizen krijgen soms maanden geen loon. Net als leraren. Er wordt wel gestaakt maar na weken staken en nul resultaat gaan de leraren toch maar weer naar school om de kinderen onderwijs te bieden.

Een groot ding hier is Godsdienst. Ik heb taxi chauffeurs meegemaakt die keihard gospel liedjes zingen of preken op de radio luisteren die behoorlijk intens zijn; “JEZUS IS GREAT! SAY IT! JEZUS! SAAY IT!! JEZUS!! JEZUUUUUS!!!” Dat dan steeds harder schreeuwend.
Laatst schreeuwde ik dat (per ongeluk) ook, maar dat was niet omdat ik nou zo gelovig ben maar omdat er een kakkerlak in me kamer vloog..

Dat is ook zoiets.., velen vragen waar ik in geloof. Ik zeg dan; in niks, ik ben atheïst, neutraal of hoe je het ook wil noemen. Maar dat is af en toe een beetje onbegrijpelijk.
“Want hoe is de wereld dan begonnen?”
“Nou met de oerknal enzo”
“Aha en je gelooft dan in de evolutie theorie!?”
“Ja klopt dat geloof ik wel!”
“Wie heeft je dat dan geleerd? Waar komen de mensen dan vandaan?”
“Uhm ja op school gehoord.. en we stammen af van een soort oer mens/aap.”
“Oke dus we zijn apen.., maar wanneer en hoe is dat dan begonnen?”
“Tja.. ik weet het fijne er niet vanaf maar..,”
“Nou lekker dan, je geloofd in iets maar je kan me er vrij weinig over vertellen.. haha”

Vrij irritante discussie, helemaal omdat die gast op zich, een klein beetje een punt maakte met zijn laatste opmerking. Inmiddels heb ik deze discussie al meerdere keren gevoerd en ik wordt steeds beter in scherpe antwoorden geven haha!
Toch zeggen velen uiteindelijk; ‘wordt Christen’ of ‘Moslim’. Nee bedankt. Ik maak het dan alleen nog maar ingewikkelder door wel een ring aan me ringvinger te dragen! Iedereen denkt en vraagt of ik al getrouwd ben en wanneer de kinderen komen. Nouuu nog lange niet, nog lange niet!

Maar werkelijk ik kijk me ogen uit hier. Vrouwen met manden op hun hoofd die zwaarder wegen dan zij zelf.. (toen ik dat hoorde voelde ik me echt een slappeling, ik vind me backpack van 13 kilo al best wel heeeeel zwaar..). Mensen die midden op rotondes om 12 uur in de middag liggen te slapen. Echt, ze liggen overal. Naast hun winkel of midden op de markt tussen de stoffen en kleding die ze verkopen. Wel heerlijk als je zo makkelijk kan slapen haha. Overal tientallen mannen en vrouwen die langs de wegen lopen om je bananen chips, water, brood, speelgoed pistooltjes, schroevendraaiers, telefoonkaarten, bedenk het maar te verkopen.

So, long story! And there is more to tell! Over me uitstapjes, me stage, onderzoek etc. Maar dat is voor later!

Nog 1 ding. Ik ga morgen naar de kapper! HAAAHH Jaaa, ik weet dat ik zowat tegen iedereen verteld heb dat ik in Afrika me haren ga laten GROEIEN. (na een half jaar zou het echt heeel lang moeten zijn). Maar ik kan het zoooo niet laten!

Dus next time het resultaat (tenminste, als het mooi is geworden natuurlijk ;))

Doeii :D en Liefs xx

  • 18 December 2014 - 01:20

    Jessica:

    Hoi sanne, leuk verslag.Fijn dat je het naar je zin hebt.hier In kerst sfeer en fleur vindt al die lampjes binnen en buiten prachtig. Ruben nu 6 mnd alweer.Gr en x

  • 18 December 2014 - 12:49

    Suze Rade:

    Ha Sanne,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en leuk om jouw verhaal te lezen. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen op je stage!
    Alvast fijne kerstdagen gewenst (lijkt me gek om dat ver weg in de warmte te vieren) en veel succes met alles daar en blijf geluk hebben met enge muggen e.d. ;-)

    Hartelijke groet,
    Suze

  • 18 December 2014 - 21:53

    Mily:

    Ha lieve Sannie,

    Leuk om te lezen hoor. Ik kijk weer uit naar je volgende verslag! Ik stuur je nog een foto van de kerstboom om een beetje in kerstsfeer te komen, al moet je daar veel verbeelding voor hebben met die temperaturen daar. Veel liefs, mama

  • 20 December 2014 - 22:42

    Monique:

    Wat een heerlijk verhaal. Je schrijft beeldend!!
    Zou ook wel zo n maandje weer willen!!

  • 12 Januari 2015 - 22:06

    Mo:

    JA! Weer gevonden door je nieuwe blog en terug kunnen lezen :D Nice...wat uitgebreider dan via de app ;) Vind het zo cool dat jij ook helemaal fan bent :D Moeten eigenlijk een keer met z'n allen samen he?! :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Sanne

Actief sinds 16 Okt. 2014
Verslag gelezen: 2729
Totaal aantal bezoekers 12096

Voorgaande reizen:

13 November 2014 - 28 Mei 2015

Afrika!

16 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: