Stories continue, Ethiopie! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Sanne Vleeming - WaarBenJij.nu Stories continue, Ethiopie! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Sanne Vleeming - WaarBenJij.nu

Stories continue, Ethiopie!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

02 April 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Hoooi daar ben ik weer!

Het is even geleden maar beter laat dan NOOIT schrijf ik nog even me avonturen op! Waarom mijn llieve reisgenootje Sas wel haar blogs bij kan houden is voor mij een raadsel.. ;) Nee, ik snap het wel, Sas is handig met haar telefoon en typt daarop haar blogs. Mijn telefoon is daar wat minder geschikt voor en de afrikaanse luiheid heeft me te pakken! Dus zoeken naar een internet café is er soort van bij in geschoten. Anyways het maakt ook niet uit!

Even ophalen waar we zijn gebleven.. Ik was in Ghana in me laatste blog. Ik ben nu in Tanzania en ga al weer bijna naar Malawi.. Maar voor de duidelijkheid, ik ga nu wat vertellen over Ethiopie want dat was de volgende bestemming.

Met hoge verwachtingen was ik in het vliegtuig gestapt naar Addis Ababa, Ethiopie. Nou.. laten we zeggen dat niet iedere persoon je kan liggen. Dat een heel land je niet ligt is wel hard gezegt maar het lijkt er achteraf gezien toch verdacht veel op. Ethiopie ligt me niet zo.

Onze vlucht ging voorspoedig, van Ghana naar Ethiopie en daarna zou het vliegtuig doorvliegen naar Djibouti.., toch? Toen we om 1 uur snachts uit het vliegtuig stapte en onze visum gingen aanvragen, bleek dat de eerste stop djibouti was en daarna Addis Ababa. Oepsssie... Stonden we daar met onze halve visum aanvraag in Djibouti, ik wist niet eens dat dat land bestond..
Oke, wisten wij veel, we kunnen natuulijk niks verstaan.. voor andere reizigers was het blijkbaar wel duidelijk want die zaten allemaal nog in het vliegtuig toen we (gelukkig) nog terug in het vliegtuig mochten stappen.

Drie uur vliegen later waren we in Ehtiopie, rond 4 uur locale tijd. Stervens koud!! Addis ligt op iets van 2300m hoogte. In Ghana was het iedere ochtend al bijna 30 graden, ethiopie denk hooguit 13. Dus ik liep de hele dag met kleedjes en lange broek en truien rond. Die kou was al het eerste min puntje! ;)

De reis die we hadden uitgestippeld was van Addis ababa naar Bahir Dar, Gonder, Siemen Mountens, verder naar het noorden, Lalibela en nog wat steden die ik inmiddels al weer vergeten ben. (tja het is inmiddels ook al bijna twee maanden geleden dat ik in Ehtiopie was.. hahah ;))

We zijn 1 dag in Addis Ababa gebleven, het is een enorm grote stad en ik had het gevoel alleen maar verdwaald te zijn. Meteen een hele lieve 'gids' ontmoet die ons gelukkig wat wegwijs heeft gemaakt en ons het lokale eten heeft laten proeven. Dat lokale eten heeft maar 1 woord, namelijk; Injera. Dit komt omdat dit het enige is wat ze hier eten.., een grote stapel bittere pannenkoeken met groeten/vlees er op. Voor het oog ziet het er heel leuk en kleurig uit! De smaak is alleen iets minder leuk. Eens moet de eerste keer zijn en eens moet de laatste keer zijn. Injera dus!!

Bahir Dar.
Om de bus naar Bahir Dar te pakken moesten we rete vroeg opstaan. De taxi dropte ons op het station waar we werden overvallen door mensen die ons leidde naar een lang gebrouw met wel 25 hokjes met tralies ervoor. Er hingen overal armen uit en er was heeel veel geschreeuw voor de vroege ochtend.
Ik dacht werkelijk dat we in een openbare gevangenis waren terecht gekomen. Na een tijdje bleek dat ze gewoon heel graag kaartjes verkochten! Ticket gekocht en na een busreis van 14 uur kwamen we snachts aan in Bahir Dar.

Over Bahir Dar kan ik een boek schrijven! Ik zal het niet zo lang maken maar dit verhaal zal ik jullie niet ontnemen.

Toen we aankwamen bleek er een converentie voor militairen te zijn en alle hotels waren vol geboekt. Een hele aardige man (later bleek anders..) heeft samen met ons gezocht naar hotels waarna hij uiteindelijk aanbood om zijn bij familie te logeren. Blij met een slaapplek zijn we achter de bank in de woonkamer op een matje in slaapgevallen.
De dag erna had meneer een tour geregeld op Lake Tana. Dit is een enorm meer met allemaal eilandjes met kerken. Hele leuke dag gehad, waarna hij ons heeft rond getourd door de stad en mee uit eten nam. Eenmaal s'avonds in bed hadden we behoefte aan iets lekkers. Omdat het eten ons 'niet helemaal ligt' haha, hadden we die dag niet heel veel gegeten... Konden wij even lekker gaan snoepen van die mega chocolade reep die we op het vliegveld hadden gekocht en nergens te vinden is in Afrika!!! Nou die locals dachten daar anders over want... die reep bleek voor meer dan de helft opgegeten door onze locals!!! Goed, Afrikanen houden eenmaal van eten. Hard lachend gaan slapen maar niet voor lang... Na een paar uur maakte Sas me wakker met de zin; 'San hoor jij dat ook?!?' Ik was zoals altijd in een vrij diepe slaap, dus mijn reactive was 'huhh?' ' San, er lopen hier muizen zo groot als ratten rond, hoor je dat niet?!' Nou ik was in een keer wakker!
Toen hoorde ik ook pas hoe hard ze door de kamer rende en overal van af vielen. Ik weet niet wat ze aan het doen waren maar het leek wel een feestje. Feestje voor die muizen dan, niet voor ons...
Nou ik kon natuurlijk niet meer slapen want ik hoorde ze de heletijd lopen, knagen en vallen. Ik hoopte met heel mijn hart dat ze alleen ons vieze brood zouden op eten en niet het kleine beetje chocolade! De volgende ochtend bleek dat ze dat brood niet eens hadden aangeraakt en de rest natuurlijk wel..
Ondanks alle gastavrjiheid; de slaapplek, ritjes door de stad, palmwijn en suikerstengels was het tijd voor een nieuwe stad! Gonder!!

Gonder
Heel leuk stadje waar we onze tour naar de Siemien Mountens hebben geregeld. Echter... toen we dit wilden gaan betalen kwamen we er achter dat een heel groot deel van ons geld weg was.. Deze 240 euro kon alleen maar door die man in Bahir Dar gestolen zijn.

Ik ben niet zo agressief aangelegd ofzo.. maar ik heb nog nooit zo'n zin gehad om iemand keihard te slaan. Niet dat ik daar me geld van terug zou krijgen maar toch het zou wel lekker voelen haha. Ik zal jullie gerust stellen voor het geval jullie denken dat er in Bahir Dar een man gewond is, het bleef alleen bij de gedachte..

Siemen Mountens.
Met een groep van in totaal 7 zijn we 3 nachten 4 dagen gaan hiken. We begonnen op een hoogte van 2000m en zijn uiteindelijk op ruim 4000m hoog geweest. Na maanden niet gesport te hebben en dat hoogte verschil moet ik zeggen dat dat klimmen heeeeeeel erg zwaar is.
Dag 1 was 4 uur lopen, dag twee 6 uur en dag drie 8 uur. Elke nacht in ons tentje met weinig slaap door de kou. Ik denk dat ik alle emotionele staten ben geweest die dagen. Verwonderd hoe mooi en dichtbij de sterren lijken in de bergen. Geschrokken van de apen die helemaal wild werden in het wc gebouwdje waar ik net zo lekker zat te..
(BIJNA) huilend omdat ik dacht dat ik echt niet meer verder kon lopen. Lachend over hoe onze gids in gebrekkig engels van alles probeerde uit te leggen maar totaal niet begrepen werd, hahah. Het was echt een geweldige ervaring!

Na de mountens waren we wel zo kapot dat we denk ik niet zo helder meer konden nadenken. We hebben onze plannen continu veranderd. Uiteindelijk bleek dat ethiopie ons genoeg had laten zien en dat we graag door wilden reizen naar Oeganda. Hiervoor moesten we terug naar Addis en een vliegticket boeken.

Zo doende kwam er een einde aan het Ethiopische avontuur en heb ik mixed feelings. Ethiopie is een prachtig land, de natuur is geweldig en indrukwekkend. De cultuur is al duizende jaren oud en amper aangetast. Ze hebben hun eigen schrift, taal, calender, tijd, eten, alles. Ik heb hele vette dingen gedaan en ik moet zeggen dat ik in Ehtiopie de mooiste foto's heb kunnen maken.
Ik vond het alleen een lastig land om in te reizen. De mensen kunnen slecht engels en ze kunnen je dus niet goed helpen. Een gezellig praatje zit er niet in.. en ik ben er achter gekomen dat ik dat het aller leukste vind! Om in contact te zijn met de locals! Daarnaast is het een heel arm land, ik heb heel veel mensen op straten zien liggen en deze armoede bleek duidelijk in de laatste uren in Ethiopie. Paar uur voordat we gingen vliegen waren we op straat nog op zoek naar de (aller lekkerste) chipjes. Toen er een jongenje van 10 en een jongen van rond de 20 met ze tweeen me probeerde te zakkenrollen! Gelukkig had ik niks in me zak en waren ze snel verdwenen toen ik ze van me af duwde!

Het was goed geweest met Ethiopie het was tijd voor Oeganda! Ik kan jullie nu al vertellen dat dat geweldig was!! Maar later daar meer over ;)

Heeeeeel veel liefs en ik kijk uit om jullieee te zien! It's been a long time!

Kussiess



  • 07 April 2015 - 20:41

    Mily:

    Hardstikke leuk weer om over je avonturen te lezen. Ik ben nu al benieuwd naar Oeganda, al heb ik natuurlijk al wel wat meegekregen. Nog veel avontuur/plezier! Heel veel liefs xxx

  • 21 Mei 2015 - 18:39

    Mo:

    Wat een verhalen! Mijn treinreis is hier al lezend weer voorbij gevlogen! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Sanne

Actief sinds 16 Okt. 2014
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 12113

Voorgaande reizen:

13 November 2014 - 28 Mei 2015

Afrika!

16 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: